donderdag 5 januari 2012

Argyle vest

Zoals ik in deze post al vertelde, heb ik een heleboel wol over van 2 eerdere projecten. Het is zonde om dit te laten liggen.




Volgens de weegschaal moet dit meer dan genoeg zijn om een vest te breien. Ik besluit het niet al te moeilijk te maken en een Argyle ruit te gebruiken. Bij de door mij gebruikte ruit brei ik nooit met meer dan 5 steken in dezelfde kleur achter elkaar. Daarom hoef ik de draden niet om elkaar heen te slaan.






Op de foto hierboven is te zien dat ik de draden over de vingers van mijn linkerhand laat lopen (ik ben rechtshandig). De rode draad loopt over mijn ringvinger en onder mijn wijsvinger door en de groene draad over mijn wijsvinger én mijn middelvinger. Door nu mijn middelvinger op en neer te bewegen kan ik makkelijk de rode óf de groene draad pakken.




Voor de duidelijkheid op de foto hou ik nu al de vingers van mijn linkerhand even achter het breiwerk. Normaal liggen mijn vingers langs de breinaald. Ik heb, met mijn middelvinger iets naar boven, de groene draad gepakt. Dat is op deze foto te zien. Deze manier van breien gaat veel sneller dan met de draden in de rechterhand.




Het onderste deel (tot aan de zwarte streep) van dit breiwerk is de rand die ik straks naar binnen sla. In het midden is de steek te zien, hier 8 steken breed. De steek brei je door om en om 1 steek van de ene en 1 steek van de andere kleur te breien. De steek wordt later opengeknipt.
Op de grond staan 2 multifunctionele bakjes van het bekende Zweedse woonwarenhuis. Niet alleen handig voor glazuur. Ik gebruik ze nu om te voorkomen dat mijn bollen wol alle kanten op vliegen. Het tasje ligt er onder omdat de bakjes anders op de vloer rammelen.


Wordt vervolgd.......

4 opmerkingen:

Wieke van Keulen zei

Tjonge, Anna, dat wordt mooi zeg. En wat ga je hard. Leuk hoor zo'n eigen ontwerp.

Anna zei

Dank je wel, Wieke. Tja nu moet ik nog bedenken hoe ik het beleg ga doen. De eerste poging heb ik weer uitgetrokken...

Anoniem zei

Dankjewel Anna voor de uitleg hoe je de draden in de linkerhand vasthoud. Ik hield ze allebei over de vingers en dan kan je het zo moeilijk opnemen daarom doe ik nu een draad over de linkerwijsvinger en een andere draad over de rechterwijsvinger. Zoals jij het doet ga ik gelijk uitproberen. Ik begrijp met het openknippen dat er dan een bies aangebreid wordt om de rand mooi aftewerken.Hoe naai jij dan de binnennaden mooi plat? Dat wordt weer een prachtig vest en ook leuk met een ruitje dan kan je inderdaad de resten mooi opmaken en ik vond de mouwen in het andere vest ook een mooi contrast geven. Ik ben blij met je uitleg en ga vrolijk verder met mijn muts, groetjes Roos.

Anna zei

Goedemorgen Roos, dank je voor je complimenten. Ik ga er helemaal van blozen. Ik zal regelmatig berichten over het vest, met foto's, dan kun je zien hoe ik het doe. Dat is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen, want er zijn veel wegen die naar Rome (of in dit geval de Shetlands) leiden.