maandag 9 januari 2012

Koekjes voor geduldige mensen



Als je van nature een ongeduldig mens bent, begin dan niet aan de chocoladekoekjesmix. Het grootste deel van de receptuur bestaat namelijk uit 'wachten'.


Wat heb je nodig?
  • 1 pakje chocoladekoekjesmix
  • 225 gram margarine






Wat ga je doen?

  • Doe de mix in een kom.
  • Snij de margarine in stukjes.
  • Kneed het deeg met de hand.





Ik verdeel het deeg, voor het een bal wordt, over 2 beslagkommen. Bij één deeg doe ik een klein beetje grof zeezout. Het andere deeg gebruik ik zo. Kneed nu het deeg verder tot er een bal ontstaat. Doe het deeg in folie en dan begint het wachten........

















Na 24 uur rusten kan het deeg gebruikt worden. Ik heb geen tijd om al het deeg te verwerken. Daarom bak ik alleen koekjes van het deeg met grof zeezout. Volgens de beschrijving op het bakmix kun je koekjes uitsteken. Ik gebruik een bloemetjesvorm.  Dat vergt nog een hoop geduld. Door al het rusten is het deeg namelijk zo hard geworden dat je er een goed potje golf mee kunt gaan spelen.



Dat betekent dat ik eerst een uur moet wachten voor de (kleine) deegbal verwerkbaar is. Dan blijkt ook nog dat de chocolade druppels die in de mix zitten een obstakel vormen voor de uitsteker.
Na een heleboel geduld liggen er 27 bloemetjes klaar om gebakken te worden. Volgens het recept op de bakmix moeten de koekjes 35 minuten op 160 C. Dat lijkt me wat lang, ik bak de koekjes 20 minuten.
Na die 20 minuten (en meer dan een dag geduld) liggen er dan 27 koekjes om opgegeten te worden.





Ze smaken prima, maar ik ben blij dat ik de andere deegbal nog in de koelkast heb gelaten. Mijn geduld is op voor vandaag.


Enkele dagen later

Na 4 dagen is mijn geduld weer aangevuld en haal ik de andere deegbal uit de koelkast. Dit deeg blijkt nog prima. Het kan makkelijk een paar dagen worden bewaard. Verpak het deeg dan goed in folie tegen uitdrogen. Ik laat het deeg 1 1/2 uur op temperatuur komen.

Omdat de bloemetjesvorm niet goed lukte probeer ik deze keer een grotere vorm. Helaas blijven de chocoladedruppels dwars liggen. Daarom maak ik van het resterende deeg balletjes en druk die vervolgens plat op de bakplaat.
Dit is eigenlijk de enige manier waarop de chocoladekoekjesmix fatsoenlijk te verwerken is. Gebruik daarom om koekjes uit te steken een 'gewoon' koekjesrecept.




Deze koekjes zijn groter dan de vorige versie. Daarom gaat dit baksel 25 minuten op 160 C in een voorverwarmde heteluchtoven. Laat de koekjes afkoelen op de bakplaat.

Geen opmerkingen: