vrijdag 27 januari 2012

Spinrag

Een jaar of wat geleden had ik een wolabonnement. Elke maand krijg je een pakketje met de post. Daarin vind je de wol voor die maand (of zijde, of linnen, of acryl, of....). Het pakketje is al gekaard en hoeft alleen nog maar te worden gesponnen en verder verwerkt.



Het leuke van dit soort abonnementen is dat er elke maand een cadeautje bij de post zit. Ik bestelde destijds bij Janny Wijna van Blij Bezuiden. Over de wolboerderij en de schapen vind je meer op Anna's broddelblog .


In het eerste pakket zit wol in allerlei bruintinten. Het is ongeveer 50 gram, dus zeker niet genoeg voor een trui. Wel genoeg voor een sjaal als je héél dun spint: cobweb. Ik besluit dit pakket (en de beide andere zendingen) te spinnen, maar niet te twijnen. Het wordt een 1 ply. Hier valt goed mee te breien, zo lang je heen en weer breit.










Na het spinnen en breien (ik heb  geen tussentijdse foto's gemaakt, helaas) is het belangrijk je werk te 'dressen' zoals het op de Shetlands wordt genoemd. Dit is iets heel anders dan 'persen'. Dat moet je absoluut niet doen met dit soort vezels.




Het is het beste om je werkstuk uit de zon te laten drogen. Maar daar moet je dan wel plaats voor hebben. Vanwege plaatsgebrek  binnen (bovenstaande tafel is geschikt om met 8 personen royaal aan te zitten) doe ik het dressen meestal buiten. Dat moet dan wel in de warme periode van het jaar (normaal rond de zomer).
Het is niet goed te zien, maar op elke 2 à 3 cm zit een speld. Over het dressen zal ik deze zomer nog een uitgebreider bericht maken.



Pakket 2 is een blauwe zending met acryl. Ik heb er niet zo veel mee. Omdat de eerste zending nog niet af is laat ik de tweede nog even liggen. Kan ik er een poosje op broeden.
Van de derde zending wordt ik helemaal blij. Wat een leuke kleuren en wat een uitdaging. Het pakket bevat onder andere geel linnen. Gelukkig heb ik wat ervaring met het spinnen van linnen. Dat is echt heel anders dan met wol.
Uiteindelijk moet ook pakket 2 er aan geloven. Het was leuk om te doen, maar ik weet nu zeker dat acryl spinnen niet mijn passie is. De acryl 'haakt' aan je vingers, vervelend om te spinnen.


Eind april krijg ik de eerste zending, eind juni de laatste. In september zijn alle pakketten klaar.

1 opmerking:

creativejewishmom/sara zei

wow very impressive, that you did all the steps! thanks so much for sharing on craft schooling Sunday!