vrijdag 30 maart 2012

Zijde

Tijdens een workshop bij Blij Bezuiden gaan vriendin Inge (nee, onze dochter Inge is niet naar haar vernoemd) en ik met indigo verven. Dat hebben we nog nooit gedaan en je schijnt er een heleboel vervelende chemicaliën bij nodig te hebben. Daarom vinden wij het een mooie uitdaging om dat eens bij iemand anders te gaan doen.


Leuk is het zeker. Het is een soort toveren. De vezels gaan wit in het bad, komen er groen uit en worden dan blauw door oxidatie. Een paar eeuwen geleden waren we zeker opgepakt voor hekserij.
Ieder mag ook wat eigen vezels met indigo verven. Ik heb daarvoor moerbei zijde gekozen. Er komt een mooie lichtblauwe kleur uit het verfbad.

Daarna wordt de zijde door mij gesponnen. Zijde spint fantastisch en je kunt er een mooie fijne draad mee spinnen. Ik spin en brei het liefst 'dun'.


De zijde is gesponnen en getwijnd. Klaar om te gaan breien, op naalden 2 of 2 1/2 schat ik.

Geen opmerkingen: