maandag 20 augustus 2012

Vintage

In juni plaats ik een berichtje met een foto van oma Martina die een sprei aan het haken is. Mijn tante denkt dat zij nog 'ergens' een patroon heeft van zo'n sprei.

En ja hoor, enkele weken later krijg ik twee scans uit een Ariadne van 1988. De sprei lijkt inderdaad verdacht veel op de sprei die oma aan het haken is. Kijk en oordeel zelf:




Tja, dan jeuken mijn vingers. Is dit patroon echt hetzelfde? Gelukkig heb ik nog wat restjes op zolder. Snel wat ongebleekte katoen uitgezocht en een bijpassende haaknaald. Anna gaat aan de haak.

Hieronder zie je poging nummer 1:


Het patroon lijkt niet scheef, het is scheef. Hartstikke scheef. Bijna niet alleen scheef, maar ook nog 'schèllef'. Bovendien trekt het haakwerk op de hoeken. En die hoeken zie je dus precies niet op de foto. Mwah, dat is niks. Daar ga ik zo geen sprei mee haken.

Poging nummer 2 laat ik niet zien. Het patroon loopt nu wel recht. Het blijkt niet mogelijk het helemaal evenwijdig te maken. Dit komt door de schuine blokjes in het midden. Als ik nog een steek meer opschuif naar rechts schuift de onderkant ook een steek op en is het scheef de andere kant op.

Bij poging nummer 3 is ook de hoek rechts naar mijn zin:


De hoek links trekt nog steeds. Met dit proeflapje ga ik aan de slag. (En Erwin: dit is geen kantklossen hoor. Gewoon haken met lossen, vasten en stokjes.)

Wordt vervolgd.....

5 opmerkingen:

Jeanet zei

Anna zou Anna niet zijn als ze zich hier niet eens lekker in ging bijten :-)
Succes, maar dat zal wel goed komen! Het patroon ziet er wel erg mooi uit.

Willy zei

Wat leuk dat jij nu dezelfde sprei gaat haken als jou oma destijds.
Ik herken het patroon van enkele jaren geleden toen er een aantal blogsters deze sprei aan het haken waren. Een heel mooi patroon.

Willy zei

Wat leuk dat jij nu dezelfde sprei gaat haken als jou oma destijds.
Ik herken het patroon van enkele jaren geleden toen er een aantal blogsters deze sprei aan het haken waren. Een heel mooi patroon.

Anoniem zei

Oh wat leuk Anna, dat je tante het patroon gevonden heeft en jij het nu ook gaat proberen! Slim om eerst een probeersel te maken, dan weet je waar de valkuilen zitten ;)! Succes hoor, maar dat komt vast wel goed! Groetjes Stefanie

Elly van Veen zei

grappig, jouw hoeken zijn toch anders als het sprei wat ik heb. Er zitten toch verschillen in ontdek ik