vrijdag 9 november 2012

Itse muts

Soms ben je op zoek naar iets (in dit geval nog steeds Zeeuwse visserstruien). Dan vind je niet wat je zoekt, maar wel iets anders heel erg leuks. Een vorige keer was het de knitting sheath, deze keer de itse muts.

Foto: GVNL





Bij het vinden van de onderstaande afbeeldingen in 'Het geheugen van Nederland' denk ik eerst: dit is niet Nederlands, dit is van de Shetlands. Dat klopt ook.
Wat ik steeds vergeet is het volgende: tussen de Shetlands en de Nederlandse kust was er een levendige (ruil)handel. Dat vind je ook steeds terug op foto's en in boeken. Zo zie je de 'Nederlandse' visserstruien bijvoorbeeld terug bij vissers van de Shetlands. Door het jaar heen verplaatst de haring in de Noordzee zich van noord naar zuid (of andersom, het is maar hoe je het bekijkt). Met de migratie van de haring varen ook de vissers van noord naar zuid.

Foto: GVNL


In de periode dat de haring ter hoogte van de Shetlands zwemt zijn ook Nederlandse vissers daar te vinden. En dat heeft invloed op de streekdrachten. De Nederlanders ruilen haring, thee en tabak voor breigoed. En zoals het nu is, was het vroeger ook al: wat in de mode is vindt gretig aftrek.

Foto: GVNL
Foto: GVNL













De gebreide mutsen zijn prachtig om te zien. De kleuren spreken je gelijk aan.Wat je aan de eerste twee mutsen niet ziet: deze mutsen werden voor de winter gevoerd. De gevoerde muts wordt in twee delen gebreid. Volgens 'Het geheugen van Nederland' werden die delen aan elkaar gebreid. Ik kan me ook voorstellen dat de delen werden 'tegengebreid'. Daarvoor wordt de 'waste wool cast on' methode gebruikt, die je ook terugvindt in Shetland sjaals.

O, wat zou ik graag zo'n muts eens in mijn handen willen houden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een gave ontdekking Anna!! Ze zien er inderdaad prachtig uit, en er zal niet alleen een levendige ruilhandel geweest zijn tussen Shetslandse en Nederlandse vissers, maar ook tussen Nldse vissers onderling.. naar mijn bescheiden mening!

sonja - headict zei

Wat ontzettend leuk.
Die ruil handel was erg handig in die tijd.
En door jou onderzoek ontdek je weer nieuwe dingen intressant

Corrie zei

Ik zou ze als sier op het dressoir zetten.