donderdag 28 februari 2013

Marmeren

Eén van de zoektermen waarmee lezers regelmatig op dit blog terechtkomen is 'fondant marmeren' of 'marsepein marmeren'. (Het is echt marsepein en geen marsepijn. Ik moet er niet aan denken :-)
Er staat wel een berichtje met een gemarmerde taart, maar hoe ik het marmeren doe heb ik nog niet laten zien.




Daarom nu: het marmeren en bekleden van en met fondant of marsepein.



In de vriezer ligt nog een biscuit met speculaaskruiden. Dat is een smaaktest. Geen idee of we het lusten. De biscuit heb ik vier keer doorgesneden met een taartzaag. De prikkertjes zijn er om te zorgen dat de lagen op de goede manier terug op elkaar komen. Daarna vul ik de biscuit met twee lagen golden syrup en twee lagen abrikozenjam. Bovenop de taart komt ook jam en ik smeer wat aan de zijkanten zodat de marsepein goed aan de biscuit plakt.














Deze keer gebruik ik marsepein. De werkwijze met rolfondant is hetzelfde. In deze tabellen vind je precies hoeveel marsepein / fondant je nodig hebt. De marsepein kleur ik met paarse kleurstof. Dit is Wilton kleurgel. Er zijn ook andere merken zoals Sugarflair en Americolors. Met een prikker haal ik wat kleurstof uit het potje en prik ermee op verschillende plaatsen in de marsepein.
Omdat deze hoeveelheid voor mij erg groot is om in één keer te kneden doe ik het in delen:


Eigenlijk is het marmeren bij mij uit luiheid ontstaan. Om de kleur egaal te krijgen moet je langer kneden dan bij het marmeren. Kneed nu eerst de delen door tot je denkt: zo is het wel ongeveer goed. Kneed dan de delen bij elkaar. Strooi vervolgens wat poedersuiker op je werkblad en wrijf wat poedersuiker op je rolstok. De truc is nu om de onderkant altijd onder te houden en je marsepeinplak heel regelmatig te draaien. Ga niet duwen op de rolstok. De beweging moet het werk doen, niet de druk.



Meet of de marsepeinen lap groot genoeg is. Rol niet veel groter dan je nodig hebt. Hoe veel te groter de lap, hoe moeilijker het wordt om zonder vouwen de biscuit te bekleden. Een paar centimeter 'overwijdte' is voldoende. Ik klap voor het verplaatsen de lap over mijn (linker) onderarm. (Ik ben rechtshandig.) Leg de marsepeinen lap over de biscuit en laat die aan alle kanten een beetje uitsteken. Nu voorzichtig optillen en aanstrijken. Strijk altijd van beneden naar boven en niet andersom. Als je naar beneden strijkt rek je de marsepein uit en kan die gaan scheuren.

Als de marsepein netjes over de biscuit ligt snij je het teveel er af. Als hier geen jam- en biscuit resten aan zitten kun je die nog een poosje bewaren. Verpak fondant en marsepein altijd luchtdicht tegen het uitdrogen. Gebruik géén boterhamzakjes.  Zitten er wel restjes aan? Dan kun je maar één ding doen: opeten.

Deze taart heb ik even snel versierd. Het  is voor mij een oefening in bekleden.

Overigens: de smaakcombinatie heeft iets weg van het Indische spekkoek. Echte spekkoek vinden we lekkerder. Deze combi komt bij ons niet nog een keer op tafel.



Geen opmerkingen: