dinsdag 14 januari 2014

Meten

Wat een fijne dag hebben we zondag. Het is heerlijk weer. We gaan een eind wandelen met onze trouwe viervoeter: over de dijk heen en door de polder terug. Verder een beetje lezen, een beetje handwerken en een beetje lummelen.



Maar, de meester en ik deden ook nog iets 'nuttigs'. Nou ja, er is me iets opgevallen en ik wil graag weten hoe het zit. Het heeft te maken met het proeflapje en de steekverhouding.
Voordat ik 'iets' ga breien (als dat 'iets' geen sjaal is waarvan het formaat niet echt uit maakt) brei ik een proeflapje. Als je jezelf afvraagt wat het nut is van zo'n proeflapje klik dan hier.

Addi



Daardoor brei ik nog al wat proeflapjes. Soms bewaar ik ze (sample van een leuk patroon), soms trek ik ze ook weer uit (tricotsteek). Voordat ik zelf een patroon maak, brei ik ook altijd een proeflapje. Ter controle. Daarbij valt me iets op. Als ik:

  • hetzelfde materiaal gebruik
  • dezelfde soort steek (in dit geval: tricotsteek)
  • hetzelfde aantal steken
  • maar een ander merk breinaald van dezelfde dikte (3.5 mm): Addi premium of Knit Pro Karbonz rondbreinaald
dan wordt mijn proeflapje kleiner of groter. In dit geval scheelt het 1 steek per 10 centimeter in de breedte. Nu denken jullie vast: wat maakt één steek uit? Op 10 centimeter niet zo veel, maar op 100 centimeter scheelt dat al 10 steken. Dan kan een patroon net mooi doorlopen óf net niet.....

Dan kan het aan het materiaal liggen (metaal, koolstof, hout) of breinaalden zijn dikker (dunner) dan opgegeven. Met mijn breimaatje meet ik geen verschil: 3.5 = 3.5 mm

Knit Pro Karbonz


Dan ligt het aan het materiaal. Voor de zekerheid zijn we toch nog eens gaan meten. Dan blijkt: Er zit verschil tussen de breinaalden 3.5 mm. We (de meester en ik) zijn gaan meten met een nauwkeurig maatje. Dat meet tot op 0.01 mm en dan kun je het derde getal achter de . nog schatten.

Knit Pro Symfonie


Wat blijkt?

Alle breinaalden zijn nét iets dikker dan de opgegeven 3.5 mm:
  • De rondbreinaald van Addi (premium) van 3.5 mm is 3.52 mm dik, net als de houten Symfonie rondbreinaald van Knit Pro.
  • De Karbonz rondbreinaald van Knit Pro is dikker: 3.59 mm
  • De Karbonz sokkenbreinaaldjes van Knit Pro zitten daar tussen in: 3.53 mm.
Het verschil in doorsnede gaat om (bijna) niets: 2 % tussen de dikste en de dunste breinaald. Dat is 2 steken per 100 steken. Maar: als de steekverhouding heel belangrijk is en je komt er niet uit met een halve (kwart) maat groter of kleiner dan loont het misschien de moeite om een ander merk of ander materiaal breinaald te pakken.
Ik brei met carbon breinaalden blijkbaar losser dan met metalen breinaalden.

Hopelijk doen jullie er je voordeel mee.

Sokken breinaalden Karbonz Knit Pro


Foto's bij dit bericht van Addi en Knit Pro en van de meester

4 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb dat gevoel ook al eens gehd... Als ik met metalen naalden (al heeel oud) breie met nr 3 leek dat dikker te zijn dan de 'bamboe-naalden' nr 3....
Maar het blijkt dus geen gevoel te zijn, het berust op waarheid EN onderzoek!!
Dat je daar de moeite voor nam!!
Maar het is goed om te weten.
Creatieve groet,
Marian

Anoniem zei

Goh Anna, wat opmerkelijk! Ik hoorde je afgelopen zaterdag wel vaag over 1 cm per 100 steken praten, maar volgde niet precies waar het over ging (gek he, met al die drukte ;) Gaaf dat jullie dit uitgevogeld hebben!

baukje zei

Ik heb hetzelfde al eens gedacht bij sokkennaalden, gewoon op gevoel leken ze me niet dezelfde dikte hebben. Verder nooit getest hoor. Zou toch eigenlijk niet mogen....

bommelmien zei

Wat jij op die heerlijke zondag allemaal uitgevogeld hebt is heel waar. De ene breinaald is de andere niet....
Het ligt vaak aan het materiaal waarvan de naald(brei- of haak)gemaakt is.
Gelukkig heb ik ruime keus. Het moet dus altijd goed komen....
Bedankt voor je wijze raad.
Groet, Willemien.